О, вишна!
Ти накара и княза
да слезе от коня. (Исса)
Поетите имат своя копнеж по сливането с Едното. Философията на това Едно е по-стара от самата идея за многото. И сякаш всеки, достигнал състоянието на будност, започва да усеща този копнеж в себе си все по-силно.
Това извечно ехо, чрез природата и духовете на природата, вика от всяка изпълнена с живот форма на пустотата.
Японското наименование дзен (禅 на японски),
както и китайското чан (禪 на китайски),
произлиза от санскритската дума дхяна (ध्यान на санскрит), която означава: оценявам, различавам, мисля, съзерцавам, медитирам, но смисълът на понятието дзен е както самият процес, така и неговият резултат.
Дзен-будизмът изгражда идеята за внезапното пробуждане, достигането до чистото съзнание в процеса на медитация, наречено сатори (8).
Дзен е свободно плуващ облак в небесата. Нищо не го държи, нищо не го обвързва - движи се, както си иска.
(Судзуки 1991: 36) - казва Дайсецу Тейтаро Судзуки,
виден японски философ и последовател на Дзен.
В хайку търсенето на това състояние на преживяване на несловестното и употребата на недоизказания кратък изказ присъстват във всеки стих.
Така, както лотосът живее над водата, с корен във водата, и никога не се мокри неговия цвят - така и човекът трябва да живее в този живот без да го докосват проблемите на ежедневието. (9)
Така да мислите за този мимолетен свят:
звезда на зазоряване, мехурче в поток, светкавица в летен облак, фенер мъждукащ,
и видение, и сън. (Буда Шакямуни)
(В:Шилър 1997: 129).
През времето духовните традиции са намирали и прокарвали пътеки до сърцето на своите последователи. Чрез всяка форма звукът създава мелодия и оформя видими и невидими съчетания от думи, завинаги променящи един човешки живот. Звукът от тези думи не носи излишъка на празното, в смисъла на илюзия, а празното в смисъла на осъзнатото, чисто съществуване, наречено живот.
Първият йероглиф (с четене „шин") означава божествен дух, а вторият се чете като „то", „път"
В исторически план шинто и дзен са двете не точно религии и не точно вярвания, а сбор от религиозни системи и вярвания, в чийто корени се съдържат всички съставки на една култура: вяра и суеверие, смирение и гордост, хармония и хаос, баланс и дисбаланс. В отблясъците на скъпоценни камъни, свързани в накит и на светлината, рефлектирала от острие на меч, в огледалото, отразяващо света, се съдържат параметрите на символа Япония.
Дзен и хайку се стремят да изведат ума от установените граници на привичното. А това се постига чрез практиката и непосредствената връзка с виталността на ставащото. Шинто, дзен и хайку поставят акцент върху природата, разглеждайки в едно цяло и видимите, и невидими контури на битието.
От всичко казано дотук можем да обобщим, че хайку е продукт на духовните нагласи в шинто и дзен, които се стремят да отидат отвъд интелекта. Това скачане в бездната може да стане само при игнориране на интелекта, защото ако се опитаме да разберем казаното чрез него, ще си останем на нивото на рационалното мислене. А за да постигнем пълното изживяване, не можем да си позволим нищо по-леко или по-малко от цялото. (Юнг 1991)
И тогава реално и нереално, истинско и неистинско вече са изравнени, в реката не тече вода, цветята вече не са червени и върбите не са зелени. Това е само първият момент след осъзнаването. После отново реките стават реки, цветята стават червени и върбите отново стават зелени.
(по Судзуки 2000: 13).
Ето и един дзен ко:ан:
Един монах попитал Учителя Харьо:
-
Какво е пътят?
Той отвърнал:
- Човек с отворени очи, падащ в кладенец.
(В:Шилър 1997: 97)
ЗА ВЛИЯНИЕТО НА ШИНТО И ДЗЕН ВЪРХУ ХАЙКУ
Людмила Кирилова Илиева
докторант по Японска литература и култура към
СУ „Св. Климент Охридски"
25.07.2019 10:22
знаеш, че те обичам, джу
25.07.2019 10:26
тя го знае, нали, джу?
25.07.2019 10:29
аз я обичам най -много.
няма друга такава по света
целувки, джу!
25.07.2019 11:19
дюла и гетю.
остава само пулю да доде.
25.07.2019 11:25
дюла и гетю.
остава само пулю да доде.